Dienstverlening voor Particulieren

Als eigenaar wil je helemaal niet bezig zijn met gedoe rond je auto. En gedoe is er bij schade. Er komt veel bij kijken. Wij leggen je graag uit hoe je een schade aan je voertuig optimaal regelt en wat je moet weten voor je jouw auto bij een schadeherstelbedrijf inlevert.

Wat je moet weten over autoschadeherstel

Schade is vervelend, maar neem toch even de tijd voor een paar weetjes en tips van ons aan jou. Die informatie kan veel geld, ergernis en spijt achteraf voorkomen. Belangrijke dingen om te weten:

  • Soms is het voordeliger om de schade zelf te betalen en niet te laten vergoeden door jouw verzekeraar. Dat kan een aantal jaren premieverhoging schelen. En dat kan flink oplopen. 

  • Bij veel verzekeringsmaatschappijen kun je zelf bepalen bij welk bedrijf je jouw auto wilt laten herstellen.

  • Bedrijven die overwegend verzekerde schade herstellen, kunnen geen maatwerk leveren.

  • Schade-experts beoordelen of een offerte/begroting conform de regels is, niet of dit voor jou of een verzekeraar de meest gunstige optie is.

  • Uurtarieven van €100 - €150 zijn doodnormaal bij merkgebonden herstelbedrijven.

  • Er is een groot verschil in prijzen van onderdelen.

  • De dagwaarde van jouw auto is zeer belangrijk in de beoordeling van herstel bij verzekerde schade.

  • Garantie is garantie: nieuwe of herstelde plaatwerkdelen maken niet uit.

  • Kwaliteit komt door vakmanschap en motivatie, beide zijn tegenwoordig zeer schaars.

  • Service is een mentaliteit en woont niet in een mooi kantoor.

  • Er is veel ontevredenheid over de gratis vervangauto: wat ze me nou toch hebben meegegeven!

Zelfde kwaliteit tegen een zeer uiteenlopende prijs

De praktijk wijst uit dat de herstelprijs voor dezelfde schade bij verschillende bedrijven sterk uiteenloopt. Ook in het betere kwaliteitssegment zie je grote prijsverschillen. Andere factoren dan kwaliteit zijn sterk bepalend: keuzes in het schadeherstelproces, de flow in de werkplaats, vakmanschap en de tarieven en afspraken met verzekeraars die van toepassing zijn. Deze aspecten hebben allemaal een enorme invloed op de offerte.

 

Bedrijven die voorkeursleverancier willen zijn voor een verzekeraar verliezen bijna alle ruimte voor maatwerk. Zij moeten keurig tussen de lijntjes kleuren. Hun herstelproces is door strakke afspraken en protocollen bijna volledig gestandaardiseerd. Het levert aanvaardbare kwaliteit voor een redelijke prijs, met geringe noodzaak tot controle door de verzekeraar. Makkelijk voor de verzekeraar, maar ook goed voor jou?

Altijd maatwerk bij AA-Autoschadeherstel

Bij AA-Autoschadeherstel leveren wij altijd maatwerk. We hebben een relatief klein bedrijf en vinden persoonlijk contact belangrijk, voor jou en voor ons. Je maakt afspraken direct met onze eigenaar, Achilles A-Tjak. Hij zorgt dat je wensen worden gerealiseerd. Dat wordt gewaardeerd en nogal wat auto-eigenaren zijn inmiddels vaste klant geworden. Achilles is zelf vakman en denkt vanuit zijn brede ervaring met je mee en geeft duidelijk aan welke opties je hebt. Zo heb je direct invloed op wat het herstel zal gaan kosten.

Tip 1

bel je verzekeraar snel, maar niet te snel …

Zeker handig, als je verzekeraar een herstelbedrijf voor je heeft geregeld. Maar niet in alle gevallen pakt dit goed voor jou uit. Sterker nog: vaak niet als de schade groot is en je auto is ouder dan een jaar of 5.

 

Dure onderdelen en hoge uurtarieven kunnen optellen tot een herstelbedrag dat dat neerkomt op ‘total loss’. Jij ontvangt de dagwaarde en de auto ben je kwijt.
Dat terwijl een niet-gebonden herstelbedrijf jouw auto gewoon kan herstellen. Jammer en bijna altijd onomkeerbaar. Onnodig vaak hebben wij van spijtoptanten gehoord:

 ‘was ik maar eerst bij jullie gekomen, dan reed ik nu nog in mijn auto’

Aan jou de keuze

Bij verschillende verzekeraars kan je zelf een schadeherstelbedrijf kiezen. Soms moet je een beetje aandringen of een korting op de schadevergoeding voor lief nemen. Helemaal niet terecht. De prijzen van AA-Autoschadeherstel zijn vrijwel altijd gunstiger dan die van hun voorkeursleveranciers!

 

Dat komt doordat we meer doen in een uur, er meer effectieve uren in onze werkdag zitten en meer werkdagen in een jaar. Onze medewerkers zijn super gemotiveerd en nog superduperder trots op hun werk. Èn met een bescheiden uurtarief zijn wij dik tevreden. Als er alternatieven zijn voor het herstel van de schade, nemen we die met je door. Wij lossen het vervolgens op en jij rijdt sneller in je eigen auto, die weer spic en span is.

Schakel AA-Autoschadeherstel in.

Dat is in jouw voordeel èn die van de verzekeringsmaatschappij:

  • Neem contact met ons op voor je de schade doorgeeft en het circus ingang wordt gezet.

  • Neem meerdere foto’s uit diverse hoeken die de schade goed in beeld brengt. Daarmee kunnen we je adviseren over een goede aanpak.

  • Kom langs als de auto veilig kan rijden en dan maken we een vrijblijvende offerte.

  • Wij kunnen je ook een indicatie geven voor wanneer de auto kan worden hersteld.

Met deze informatie weet je wat er te kiezen valt en kun je je verzekeringsagent daarover informeren.

Is mijn auto nou wel of niet ‘total loss’?

Er is niet één Total Loss. Technisch Total Loss betekent dat de auto niet veilig hersteld kan worden. Maar vaker is er sprake van Economisch Total Loss. In dat geval zijn totale kosten van het herstel hoger dan de 50% van de dagwaarde (BOVAG/ANWB koerslijst).  Deze limiet bepaalt: wel of niet repareren!

 

Schade aan een dure Duitse bolide op leeftijd kan zo’n limousine de nekslag geven. Merken en modellen waarvan de onderdelen relatief duur zijn, zijn sneller de klos. De vervangingskosten van kapotte onderdelen of gespecialiseerde ingrepen kunnen de herstelprijs doen uitstijgen boven de limiet. Anders dan bij het verkopen van je auto, kun je hier niet over onderhandelen. Consequentie van het predicaat Total Loss is dat de betrokken verzekering de dagwaarde van je auto aan je uitkeert en daarmee is de kous af. 

Wil je de auto behouden?

Bij AA-Autoschadeherstel kijken we samen met jou en in overleg met de schade-expert of er mogelijkheden zijn om jouw auto te behouden. Daarom is het belangrijk er toch even bij stil te staan wie je de herstelkosten laat vaststellen. Total Loss is complex en leidt vaak tot overhaaste en verkeerde beslissingen. Denk je dat er sprake is van Total Loss, bel of app AA-Autoschadeherstel om het je te laten uitleggen.

Alternatieven en keuzevrijheid

Bij een merkgebonden herstelbedrijf win je de merkgebonden hoofdprijs: voor nieuwe fabrieksonderdelen en premium-tarieven. Uurtarieven zijn gemakkelijk de helft hoger tot het dubbele van onze werkplaatstarieven.

Niet-merkgebonden schadeherstelbedrijven verwerken ook nieuwe onderdelen van aftermarket leveranciers. Die kunnen aanzienlijk goedkoper zijn. Soms zijn gebruikte onderdelen ook nog een alternatief. Dan moeten die wel in goede conditie zijn. Je moet de kwaliteit zorgvuldig controleren en weten bij wie je inkoopt. Veel autoschadeherstel-bedrijven beheersen inkoop van gebruikte onderdelen niet en schuiven dit alternatief terzijde.

 

Wil je dus kunnen kiezen: alleen nieuwe onderdelen van jouw merk, goedkopere onderdelen van een andere fabrikant of liever keurig herstelde onderdelen? Maak dan de keuze voor een schadeherstelbedrijf waar dat ook kan. Bij AA-Autoschadeherstel krijg je deskundig advies en houd je alle opties open.